از میان عناوین

×

خطا

Passed variable is not an array or object, using empty array instead

اولین اجرا از شب های جز برگزار شد

شبِ پیانیست‌های جز

  • چهارشنبه, 24 شهریور 1395 ساعت 06:18
  • منتشرشده در اخبار
  • بازدید 3755 دفعه

اولین شب از رویداد موسیقاییِ «شب های جز» برای دومین سال برگزار شد. شب های جز که سال گذشته به همت «سازباز» آغاز به کار کرده بود حالا توانسته برای دومین سال پیاپی نظر مخاطبان خاص موسیقی را جلب کند.

 


شب گذشته تریوی «سردار سرمست» این رویداد را افتتاح کرد. سردار سرمست (پیانو) به همراه عمید بنکدار (گیتار باس) و فرهاد لقایی (درامز) این تریوی کلاسیکِ جز را تشکیل می دادند. سردار سرمست از با سابقه ترین پیانیست های جز در ایران است و سابقه همکاری با گروه کماکان، ماکان اشگواری، گروه 127، گروه پالت و بمرانی را در کارنامه دارد. سرمست اصولا هیچ حرفی در کنسرت نمی زند و به نظر می رسد که روحیات درون گرایانه یک جزمن را دارد. در این اجرا هم فقط اعضای گروهش را معرفی و از حضور در این کنسرت ابراز خوشحالی کرد. قطعاتی که این تریو اجرا کرد از آثار «جز استاندارد» بودند که هر نوازنده و موزیسن جز برداشت خود را از آن ها ارائه می دهد. در واقع این قطعات مانند شعرهای محلی است که هر خواننده ای می تواند به روش خودش بخواند و دیگر متعلق به یک نفر نیست.

محوریت این اجرا قدرت نوازندگی سردار بود که نشان داد با وجود حضور در یک گروه پاپ، هنوز هم تمرین های جزیِ خود را دارد. گیتار باس هم برخی مواقع سولوی کوتاه یا دو نوازی با پیانو انجام می داد. نقش درامز در سراسر اجرا تنها همراهی و نگه داشتن «بیت» بود. همچنین تریو سردار هم مانند تریوی امیر دارابی، اردیبهشت ماه سال جاری هم در جریان هفته موسیقی تلفیقی روی استیج رفته بود.
 
پس از پانزده دقیقه استراحت باید گروه دوم که تریوی امیر دارابی بود روی صحنه می آمد اما دارابی به تنهایی پشت پیانو نشست و قطعه اول از آلبوم خودش با نام «متقابل» را اجرا کرد. پس از آن امین طاهری (درامز) به او ملحق شد و قطعه دوم آلبومش با نام «دست های خالی» را اجرا کردند. در قطعه سوم حمزه یگانه به گروه ملحق و تریوی دارابی کامل شد. از دیگر قطعاتی که اجرا شد «مهابادی» ساخته حمزه یگانه بود.  قطعه «شکار آهو» با تنظیم جز که در آلبوم ساحل تهران از گروه نایما منتشر شده بود به صورت بی کلام اجرا شد که تا حدی حال و هوای قطعات جزِ ارمنی را به خود گرفته بود. همچنین قطعه «elevation of love» از گروه جز سوئدی «est» و قطعه استاندارد جز «spain» از موزیسن و پیانیست کهنه کار «chick corea» به عنوان آخرین آهنگ اجرا شد. دارابی با همراه کردن حمزه يگانه (پيانو و كيبورد) که استادش هم بوده و امين طاهري كه از موزيسن هاي با سابقه و برجسته در سبك و استايل خود هستند توانسته توانایی بالای خود را ثابت کند و حالا با انتشار آلبوم «دستان تنها» و اجرایی با این کیفیت نشان داد که اگر مسیر درستی را ادامه دهد ایران می تواند یک موزیسن بین الملی در استایل جز داشته باشیم.
 
نکته مهم و مثبت در این اجرا صدا برداری بود که «رضا عسگرزاده» با تبلتش کنترل را دست داشت و به غیر از مشکلی که برای میکروفن پیانوی امیر دارابی رخ داد در صدابرداری شاهد اتفاق مثبتی بودیم. لازم به ذکر است امشب دومین کنسرت شب های جز که اجرای تریوی حمزه یگانه و گروه کماکان است برگزار خواهد شد.

منبع: موسیقی ما

دیدگاه‌ها

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. پیش از ارسال دیدگاه و یا پرسش، پیشنهاد می‌کنیم نظرات قبلی را مشاهده فرمایید و تا حد امکان از طرح سوالات تکراری خودداری فرمایید. کد HTML مجاز نیست.

فرم ورود

عضویت در خبرنامه